تاثیر نور در طراحی داخلی
۰۸
خرداد

تاثیر نور در طراحی داخلی (بخش پنجم)  

انتخاب نور مستقیم در سیستم های روشنایی باید به گونه ای باشد که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز با چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن حداقل ۳۰درصد نور منتشره باید به طرف بالا باشد، در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد. اگر در طراحی خانه به نور توجه شود زیبایی طراحی داخلی دو چندان خواهد شد.

روشنایی غیر مستقیم

نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است و هنگام طراحی داخلی ساختمان باید آن را در نظر گرفت؛ در این حالت همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح اتاق، به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود، نتیجه این امر خسته کننده است. زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است، همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد.

محل قرارگیری چراغ ها

 در معماری داخلی ترتیب قرارگیری چراغ ها به منظور نیل به توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نور کافی به قیمت های بالای دیوارها و سقف برسد. این امر عموما نیاز به طرح قرارگیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود در حالی که ترتیب قرار گیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوارها نصف این فاصله می باشد.
به منظور حصول اطمینان از اینکه روشنی دیوار کافی است چراغ ها را لازم است حتی نزدیکتر به دیوارها قرار داد. در مورد چراغ های با نور دهی به طرف بالا، لازم است آنها را در فاصله حداقل ۱۵۰ سانتی متر از سقف و حتی بیشتر از آن قرار داد، به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود.

نور در طراحی داخلی
نور در طراحی داخلی

رنگ و ترتیب رنگ ها

علاوه بر انعکاسات مناسب، سطوح باید دارای رنگ های مناسبی باشند؛ به طور کلی رنگ ها نباید قوی یا خیلی ضعیف باشند. رنگ های قوی می توانند باعث خستگی مفرط چشم شوند. مخروط های چشم در اثر خسته شدن باعث دگرگونی تاثیر رنگ ها می شوند. رنگ های ضعیف نیز به همین صورت باعث خستگی چشم می شوند. ترکیب رنگ ها در قسمت های اصلی دکوراسیون خانه، بایستی ساده و غیر مزاحم باشد. در ضمن به کمک مراکز آسودن بصری (به شکل صفحات آویزان از دیوار مثل تقویم و …) محیطی که از نظر بصری رضایت بخش است، ایجاد می شود، از پنجره ها نیز برای این منظور استفاده می شود.
رنگهای گرم عبارتند از: قرمز، زرد، کرم، قهوه ای و…
رنگهای سرد عبارتند از: آبی ها و سبزها و…
انتخاب رنگ به محیط احساسی که تمایل به ایجاد آن است، بستگی دارد. رنگ های گرم از لحاظ بصری فصل و مهیج هستند؛ در حالی که رنگ های سرد آرام بخش و متعادل هستند. اگر دیگر رنگ های گرم یا سرد روی اندازه های ظاهری اتاق است که کوچکتر و بزرگتر از مقدار واقعی به نظر برسند. رنگ های گرم باعث کوچکتر به نظر رسیدن اتاق می شوند.در حالی که رنگهای سرد اتاق را بزرگتر نشان می دهند. در دکوراسیون داخلی خانه باید از هر دو طیف رنگی استفاده شود.

انتخاب رنگ نور منبع به عوامل زیر بستگی دارد:
کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود شرایط داخل اماکن سازگاری با سایر منابع نوری موجود مثل لامپ های نور زرد. برخی از کارهایی که در ناحیه تامین روشنایی انجام می گیرند، نیاز به منابع نوری با بازده رنگ بسیار خوب دارند. مشخصه های منابع نوری در هر دو مورد بازده رنگ و دمای رنگ برای این کاربردها معمولا در استانداردهای مربوطه تعیین می شوند. انتخاب دمای رنگ به شدت روشنایی بستگی دارد، در شدت روشنایی کم نیاز به دمای رنگ پایین است و در شدت روشنایی زیاد نیاز به دمای رنگ بالا. این انتخاب احتمالا پیرو این مساله است که نور روز معادل دمای رنگ بالا با شدت روشنایی زیاد پنداشته می شود؛ در حالی که نور برابر با شدت روشنایی کم تصور می شد. انتخاب صحیح منابع نوری و ترکیب رنگ ها یک امر تجربی است، زیرا در مورد اینکه رنگ های مختلف در زیر نور منابع نوری مختلف و در محیط های مختلف چگونه به نظر خواهند رسید جز با تجربه شخصی نمی توان نظر داد. رنگ نور، آن تاثیر حسی است که به وسیله مجموعه طول موج های مختلفی توسط چشم دریافت می شود، ایجاد می شود. رنگ نور را نباید به عنوان یک مشخصه به سطوح منعکس کننده نور تلقی کرد. رنگ نورهای منعکس شده از سطوح به انتخاب نوع منبع نوری بستگی دارد. نهایتا اینکه تصمیم گیری در مورد اینکه یک سطح رنگی در زیر نور یک منبع نور خاص چه رنگی به نظر خواهد رسید با استفاده از تجربیات عملی ممکن می گردد. نباید از نور و نورپردازی در دکوراسیون داخلی غافل شد.

نکات نورپردازی خانه

در خانه هایی به سبک سنتی و کلاسیک، بهتر است از لوستر استفاده شود. اگر فضای دکوراسیون داخلی پذیرایی و اتاق نشیمن کوچک باشد، بهتر است که از لوسترهای کوچک استفاده شود و بالعکس در فضاهای بزرگ از لوسترهای بزرگ می توانید از انواع لوسترهای به رنگ درب هم استفاده کنید، چرا که این رنگ با این سبک هماهنگی دارد و می توان گفت که تاکیدی دو چندان بر این سبک دارد. اغلب در این سبک از نورپردازی لامپ های لوستر نمایان نمی شود و در بیشتر مواقع دارای حباب هایی که روی لامپ ها قرار میگیرند.
در خانه هایی به سبک ویکتورین مبلمان (اواسط قرن نوزدهم تا اواخر قرن بیستم) که تحت تاثیر سه عامل احیای سبک های گذشته، واکنش به عصر ماشینی و نوآوری در مواد و مصالح و فنون شکل گرفته است، بهتر است لوسترهایی را انتخاب کرد که دارای شیشه های منشور و یا کریستال باشد. اغلب لوسترهایی که برای سبک ویکتورین طراحی میشوند، پایه و حباب هایی دارند که به نقوش گل آراسته هستند. از دیگر گزینه هایی که می توانید برای این سبک از خانه ها انتخاب کنید، لوسترهایی است که جنس بلور دارند.

نور در دکوراسیون داخلی
نور در دکوراسیون داخلی

فضاهای داخلی

از ایده های ساده کمک گرفته شود. نورپردازی های ساده و بی پیرایه برای خانه های کوچک و ساده می تواند از بهترین گزینه های انتخابی باشد. استفاده از منابع نورانی در تورفتگی های سقف و یا فضای مابین سقف کاذب با دیوار و نیز استفاده از چراغ های متعدد و کوچک بر دیوار یا سقف در طول یک مهر، بسیار مفید و مناسب است، در فضاهای مینیمالیسمی و یا بسیار ساده استفاده از چراغ های خیلی ساده از جنس سرامیک با چوب توصیه می شود.

فضا های مدرن

به طور شخصی از چراغ های دست ساز استفاده شود. بهتر است این چراغ ها کاربردی باشید تا تزئینی استفاده از چراغ های توکار برای سقف بسیار مناسب است. انواع چراغ های ریلی که بین سقف کاذب و دیوار تعبیه می شوند برای این سبک از خانه ها توصیه می شود. بهتر است برای لامپ های هالوژنی که در دیوار و سقف تعبیه می شوند.