انواع سبک مبلمان در دکوراسیون داخلی
۲۵
خرداد

انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی (بخش اول)

تئوری، هر تکه از مبلمانی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد عتیقه خوانده می شود. اما در عمل، بیشتر قطعات مبلمان مدرن امروزی هم قابل گردآوری در موزه ها هستند. زیرا در سبک های مختلف معماری داخلی و دکوراسیون داخلی، طرح های مبلمان دوره ای می باشند و این طرح ها دست خوش تغییرات می شوند. با چوب های مختلف و تزئینات متفاوت و در کشورهای مختلف، طرح ها متفاوت هستند. گاهی اوقات سبک ها دقیقا وابسته به یک حاکم خاص است حداقل در کشور مبدا، اما در عین حال این سبک ها چندین سال بعد، در قاره های دیگر ظاهر می شوند. طراحان برتر، ایده های طراحانه ای برای طراحی خانه ارائه داده اند، که کپی های متعددی از آنها گرفته شده است که با درجات مختلفی موفقیت کسب کرده اند، و اغلب در دهه های بعد تولید کنندگان مبلمان در سراسر جهان، از این طرح ها استفاده کرده اند. این سبک ها ضرورتا به ترتیب زمانی اجرا نشده اند. زیرا برخی از آنها به طور هم زمان و برخی دیگر نیز، در جواب سبک های متداول به کار گرفته شده اند. سپس اصطلاحات جورجیا و ویکتوریا، به وجود آمده اند که فراگیری مانند جورجیا و ویکتوریا، به وجوداین سبک طراحی در دهه های گوناگون را پوشش می دهند .

تشخیص سبک ها

از کنار دکوراسیون داخلی پذیرایی نباید به سادگی رد شد. مبلمان خیلی قدیمی و واقعا زیبای قرن ۱۸ و یا قبل تر، به ندرت در خارج از موزه ها، قصرهای قدیمی در معرض دید عموم و مغازه های عتیقه فروشی یافت می شوند. با این وجود خیلی مفید و سودمند است که کمی در مورد سبک ها بدانیم، حتی اگر فقط بازسازی و شناخت دوباره را در نظر داشته باشیم. در صفحات بعدی شما با توصیفات سبک های دوره های مختلف هر دو سمت اقیانوس اطلس آشنا خواهید شد.

مبلمان بریتانیایی

مبلمان، تا پایان قرون وسطی و شروع عصر تئودور مختصر و ساده بودند و از زمانی که صلح و ثبات در کشور حکم فرماشد، مبله کردن منزل، مهم تلقی شد.

مبلمان در دکوراسیون داخلی
مبلمان در دکوراسیون داخلی

تئودور

مبلمان دوره تئودور محکم و بدون زاویه بود و چندان هم راحت نبود. این مبلمان از جمله تخت خواب، کمد،جالباسی، میز تحریر ، نیمکت چوبی ، صندلی و میز کار از ۴ پایه میخی تشکیل شده بود.
– بیش تر میزها هنوز هم از نوع سه پایه بودند.
– مبلمان دارای قفسه با روکشی ساده از نوارهای شیاردار و باریک تزئین می شدند که به مبلمان ظاهری شطرنجی و بافت دار میداد.

الیزابت

 ایده های نوآورانه بیشتری در این دوره وارد طراحی دکوراسیون بریتانیا شد.
– چوب بلوط ماده اصلی برای ساخت مبلمان بود و حکاکی های استادانه ، به ویژه حکاکی های رکابی رایج بود و در چوب های سخت به کار می رفت.
-کابینت های درباری و یا بوفه ها برای نمایش ظروف مفرغی استفاده میشد. و صندلی ها یا مدور بودند و یا تخته کوب.
– پایه های مبلمان معمولا پیازی بودند و بالای آنها با اشکال برجسته، و پایین آن با برگهای کنگری آرایش میشد. بالاترین قسمت پایه ها گاهی اوقات به سبک ستونهای یونان قدیم و لونیک بود.
– تخت خواب های افراد ثروتمند بسیار مجلل بودند و گوشه های حکاکی شده ، یک سایه بان و پرده های مخملی بلند داشتند. این تخت خواب ها نیز معمولا با آذینهای پیازی تزئین می شدند. . میزهای با سطوح محکم مخصوص ناهارخوری ، جایگزین میزهای سه پایه موقتی دوره تئودور شدند .
– مبلمان در ابتدا با شیارهای ساده و رشته های باریک گوهر نشان روی چوب تزئین می شدند، و الگوهای برجسته کاری، خیلی حرفه ای و تخصصی صورت می گرفت.

استوارت (ژاکوب و کارولین)

 در این دوره، کلاسیک گرائی در طراحی داخلی به مبلمان توجه بیشتر می شود و با وجود صندلی هایی که در تکیه گاه و نشیمنگاه، لایی دارند، راحتی و آرامش بیشتری احساس می شود.
– صندلیهای سبک تری برای خانه های کوچک تر ساخته شده اند، که این صندلی ها با میزهای عسلی همراهی می شدند.
– صندلی های چهار پایه ای و جالباسی نیز ساخته شد. نان (این جالباسی ها در ابتدا قفسه بندی نداشتند).
– تغییر ریشه ای دوره الیزابت ، در این دوره نیز ادامه، پیدا کرد.
– دستگیره ها و دسته های دراور اغلب برجسته بودند، و گاهی اوقات سر انسان را بر روی آن کنده کاری می کردند.

کرامول (اولین و تنها رئیس جمهور تاریخ بریتانیا)

 – در این دوره تزئینات و دکوراسیون، از کاربرد وسایل کم اهمیت تر شدند.
– به جای استفاده از چوبهای سخت، از منبت کاری و گچ بری استفاده می شد.
– از روکش های چرمی استفاده می شد.
– زیور آلات و تزئینات لوکس دیگر ، حذف شدند.
– اولین گنجه های کشودار و احتمالا نخستین صندلی های دارای تکیه گاه صاف به وجود آمدند.

سبک های مختلف مبلمان در طراحی خانه
سبک های مختلف مبلمان در طراحی خانه

دوران تجدید حیات

. احساس رایج تند روی، در مبلمان این دوره منعکس شده بود.
. چوب درخت گردو جایگزین چوب بلوط سخت شده بود.
. نشیمنگاه صندلی و گاهی اوقات تکیه گاه آن، اغلب ازجنس حصیر و دارای کوسن بود. پایه و دسته ها مارپیچ بودند . مانند مدل فلمنگی.
. چارچوب ها گاهی اوقات طلائی رنگ و بیشتر مواقع نقره ای رنگ بودند. همچنین در این دوره روکش های چرمی و حاشیه های تزئینی بسیار زیبا متداول شدند.
. صندلی های دسته دار نیز به وجود آمدند. در آن زمان تکیه گاه صندلی را می شد کاملا افقی باز کرد، و به این نوع صندلی ها، صندلی های خوابیده نیز می گفتند.
. چهار پایه های لایه دار و نیمکت های با طراحی های حرفه ای نیز در این دوره رواج داشتند.
. میزهای گرد نیز مانند میزهای بازی ، میزهای عسلی وکتابخانه ها به وجود آمدند.
. مبلمان چوبی و براق ژاپنی هم ، در کنار خاتم کاری رواج پیداکرد.
. قطعات چوبی آتشی رنگ با فرم پیکره انسانی متداول شد.